Waar gaat leiderschap tegenwoordig over?

Ken jij ze ook.. De mannen en vrouwen die meer zendeling zijn dan ontvanger? Die persoonlijk leiderschap tonen naar aanleiding van wat ze hebben geleerd? En hoe ze dat hebben geleerd?

Met dichtgetimmerde meerjarenplanningen, vaste en strakke organisatiestructuren en het doel niet alleen om te managen, maar ook te managen hoe dingen worden gedaan. Buigen of barsten, cijfers upfront. Targets en taken als heiligdom.

Heilig lijkt veilig, maar dom is het wel wanneer je niet in staat bent wat om je heen te kijken. Hallo! We leven in een andere tijd waar bovenstaande zekerheden zijn verdampt! Niks beleid voor 10 jaar: je moet vooral snel kunnen schakelen. De wereld is vluchtig en snel. Duurzaam ondernemen kan alleen via de codes van deze tijd. Gelijkheid, delen en de jeugd vooraan. De jeugd die verbonden opgroeit. Toegegeven, ze groeien wel online verbonden op, maar wanneer zij elkaar treffen op een festival kennen ze elkaar vaak al via sociale media, terwijl wij – de oudere generatie – eerst een aantal LinkedIn netwerkborrels nodig hebben om te vragen hoe het met de ander gaat.

De duurzaamheid van je bedrijf ligt dus platformisch, niet meer je product vooraan. Persoonlijk leiderschap gaat dan ook niet om jou, in het hoe en wat, maar over de ruimte die je creëert voor jezelf en voor je omgeving. Durf jij schijnbaar te zijn? Dat je de permissie hebt dat iemand op je schijnt? Niet om wat je doet, maar om wie je bent? Dan krijgen we verlichte leiders die gaan bijdragen aan de nieuwe codes van deze tijd. En het spreekwoord ‘if you do a good job, the money follows’ krijgt daarmee een nieuwe kleur.