Over waarom, hoe en wat

Afgelopen week liep ik langs de Symphony Hall in Chicago. Een affiche prijkte op de muur: “Requiem Mozart onder de bezielende leiding van Riccardo Muti met het Chicago Symphony Orchestra (CSO)”. 

Ongetwijfeld een waanzinnig succes voor de mensen die er waren. Excellente muziek van Mozart met zijn in het Requiem beginnende bassethoorns. I would buy it…

Het ‘wat’ communiceert nog steeds sterk op deze affiche. Het ‘wat’ is Requiem Mozart. Het ‘hoe’ is het CSO onder leiding van Muti. Apple, ook een Amerikaans product, heeft ook een goede ‘wat’, namelijk computers, telefoons, tablets, iTunes etc. Hun ‘hoe’ is er ook, namelijk briljante soft- en hardware en topservice. Maar er zijn meer merken zoals Dell, Samsung etc. die net zulke mooie producten maken, alleen zijn die minder populair bij het publiek.

Waarom was Apple voorloper en zo ontzettend succesvol? Volgens Simon Sinek komt dat omdat ze vanuit hun ‘waarom’ communiceren. Het ‘waarom’ is namelijk dat Apple een revolutie wilde in de iT-sector en een merk maakte dat een lifestyle werd. De hardware was het middel. Het merk Apple vertegenwoordigt een Way of Life.

Even terug naar de muziek en het CSO als voorbeeld voor de muzikale excellentie. Wat is het ‘waarom’? Een interessante vraag wellicht… Zeker in deze tijd waarin het publieksbereik afneemt. Muziek die er was ter lering en vermaak misschien? Dat is het oer-‘waarom’ van onze muziek. Mooi om daarover na te denken op deze eerste dag van maart. 

Maar wat is mijn ‘waarom’ eigenlijk? Opgegroeid als zoon van een ondernemer in ijzer en staal en volwassen geworden in de muziekwereld. Mijn ‘waarom’ vond ik toen filmer en schrijver Cherry Duyns tegen mij zei: ‘Ga nou eens spelen man!’ Speelde ik wel mijn eigen tune vanuit mijn eigen persoonlijkheid? Ik moest bekennen dat dat niet het geval was. Daarom ben ik eens naast me gaan kijken in plaats van voor me. Ik remde af in de ambitie om de beste te worden op het platgetreden pad van de klassieke koperblazer. Ik ontdekte mijn ‘waarom’: ik wilde vooral muziek maken om dicht bij mensen te komen. Ze te raken als kwetsbaar mens, met mijn trompet als ‘wapen’, ze via hun kwetsbaarheid hun eigen kracht te laten voelen. Door deze ‘waarom’ veranderde mijn ‘hoe’ en mijn ‘wat’.

Naast solotrompettist van het Rotterdams Philharmonisch en het Nederlands Blazers Ensemble ben ik keynotespeaker/performer op grote bedrijfsevents geworden, ben ik nieuwe podia gaan creëren als Nachtgeluiden in de natuur, een Droomtafel waaraan mensen dieper kunnen dromen met mijn muziek en Trompetten van Oranje, Neerlands 5 beste trompettisten verbonden als platform voor alle trompettisten in Nederland. Andere initiatieven In het kader van ‘verbinden’: een U&i music box die iedereen verbindt via muziek en een app genaamd Zenddit die als veilige plek dient om je gedachten kwijt te kunnen. Zo maar wat voorbeelden die altijd excellentie en eenvoud als ‘hoe’ hebben.

Er zijn zoveel kansen als je je ‘waarom’ duidelijk hebt! “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, zei Cruijff, en zo is het ook. 

Wat is jouw ‘waarom’? Kijk ter inspiratie eens op https://www.startwithwhy.com/

Fijne dag!