Innovatie: nieuw van binnen

Je wordt ermee doodgegooid, het hippe woord van de laatste jaren: innovatie. Grote corporates huren industriële ontwerpers in, omdat die de vezels in een bedrijf kunnen ontwaren of omdat het product dat ze jarenlang van A naar B stuurden niet meer door B wordt geaccepteerd. Ze worden ingehaald.

De innovators gaan nu nieuwe dingen bedenken voor de logge kantoren en de enorme overhead. Maar … is innovatie wel nieuwe dingen bedenken? Als we even naar de letterlijke betekenis gaan kijken: ‘in novatie’: nieuw van binnen. Hoe wordt je nieuw van binnen? Doe je dat door alles te vervangen? Met dingen te stoppen die je altijd al deed? Van het kernbestaan van je bedrijf, instelling of andere verbinding?

Ik ben ervan overtuigd dat in het waarom je ooit begon het goud van je bedrijf, instelling of initiatief ligt. Hoe zit dat dan met mensen in je bedrijf en instelling? Die zitten ook binnen. Hoe vernieuw je die? Ik geloof in een proces van afremmen om te versnellen. Dáár ligt de akker voor innovatie. Innovatie is voor mij niets meer en niets minder dan ruimte maken voor dingen en mensen. Innoveren is eigenlijk bij het wat en hoe, ook weer eens het waarom te bevragen.

En als het om mensen gaat, moet je juist hun persoonlijke kwaliteiten ontsluiten. Hoe? Door ruimte voor ze te maken. Waardoor ze (en ik noemde het al eerder in blogs) gaan bijdragen in plaats van leveren. Waardoor ze eigendom nemen over het authentieke product of dienst waar het allemaal mee begon. Innovatie is dus ruimte maken en eigenaarschap creëren om het individuele talent te ontsluiten. Zelfsturing ontstaat dan vanzelf.

Stel je eens voor wat dat zou doen in jouw organisatie. Dan krijg je dynamische teams die snel kunnen schakelen vanuit eigendom en bijdrage. Dat is wat we nodig hebben in deze tijd. Geen stip op de horizon. De horizon is nu! De jeugd weet dat al lang. Nu wij nog!

PS: in augustus start ik als innovator van het orkest waar ik al 26 jaar speelde. Mijn directeur vroeg me deze ruimte in te nemen. Mijn tijd wordt verdeeld: 70% is bestemd voor deze geweldige uitdaging en voor 30% blijf ik in mijn vertrouwde rol van solotrompettist. Ik mag verwonderd, benieuwd, zonder aannames en met een beginner’s mind de ruimte betreden. Om bij te dragen, eigenaarschap te genereren en ruimte te creëren bij collega’s. Op eenzelfde manier zoals ik die ruimte ook kreeg. Fijne zomer!