Het goede gevoel

De termen vliegen ons om de oren.. Lean & Green, maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, gastvrijheid, regelarm… Termen die outside in worden geïmplanteerd. Zo gaat het al jaren. Ook in onze maatschappij. Het zijn bijna loze modewoorden geworden. Staan ver bij de medewerkers vandaan. Nu.. Wat zou er gebeuren als je eens aan de andere kant zou starten? Bij de mens zelf? Stel je voor dat je de receptioniste van je bedrijf zou vragen… Wat geeft jou persoonlijk een goed gevoel? Denkend aan de zintuigen… Wat moet je in ons bedrijf echt proeven in het bedrijfsrestaurant of welke koffie zou je willen? Welke muziek zou hier eigenlijk moeten klinken? Hoe zou jij de ontvangsthal indelen? Zomaar wat willekeurige vragen.

Stel je eens voor dat je die ‘goed gevoel’-enquête zou uitzetten bij al je personeel? En de uitkomsten ervan deelt. Dan creëer je eigenaarschap vanuit het collectieve ‘goede gevoel’. Je creëert besef bij je medewerkers wat zij persoonlijk kunnen bijdragen in jouw bedrijf. Ze laten zich zien, voelen zich gehoord en veranderen van medewerker naar ambassadeur. Eigenaarschap creëren via het gezamenlijke goede gevoel. Gewone, alledaagse dingen. Het sorteert gesprekken en discussie. Betrokkenheid en energie.

Mensen weer vragen naar hun goede gevoel. Dat is al een stap op zich. Het valt helemaal niet mee om antwoord te geven op de vraag ‘wat geeft jou nu persoonlijk een goed gevoel?’ Door die vraag start een denkproces. Een die dichterbij ligt dan de termen die ik aan het begin noemde.. Zeker als je bewust wordt van de ‘motoren’ van het goede gevoel… de zintuigen.

Weer echt leren voelen, dat delen en dan ‘wat kan ik bijdragen’. Daar zit enorm veel duurzaamheid vermoed ik. Duurzame performance.