De kracht van “waarom”

De politiek, organisaties, de sector heeft de mond er van vol: de cultuur moet gaan ondernemen. Het gekke is dat veel mensen in de cultuur dan denken dat we via innovatie nieuwe producten moeten maken die gaan concurreren met andere ondernemers zoals bioscopen, eetgelegenheden, pretparken etc. Maar ook verbindingen met elkaar gaan maken als culturele sector zoals bv programma’s als Maestro en het Noord-Nederlands Orkest met een popband. .

Is het eigenlijk niet veel simpeler? Ligt de toekomst van de cultuur niet juist voor ons, maar achter ons? Misschien komt het door mijn opvoeding als zoon van een oudijzerhandelaar met boerenverstand, maar is cultureel ondernemen niet gewoon eens kijken naar wat je al doet en deed? En hoe je dat doet? En dan de moeilijkste vraag waarmee alle ondernemers moeite hebben, namelijk waarom je het doet? In mijn vorige blog schreef ik daar al over. Het “waarom”. Hierover nog even door…

Ik speel in het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dit orkest heeft naast een eigen geluid en energie ook altijd een excellente neus gehad voor talent. Simon Rattle, Valery Gergiev en Yannick Nézet-Séguin; allen uitgegroeid van dirigent tot supersterren in de symfonische wereld. Behalve dat we een dynamisch orkest hebben dat heel erg voor een dirigent kan gaan en topspelers in het orkest heeft, toerden we met hen de concertzalen in Nederland en de wereld af. Maar als je naar het “waarom” gaat van dit gegeven… Zou je dan kunnen zeggen dat wij als orkest ervan overtuigd zijn dat jonge dirigenten bij ons uitgroeien tot supersterren? Net als dat spelers bij ons uitgroeien tot musici met meesterschap en een bredere view? Oneerbiedig gezegd: dat het orkest een soort talentenfabriek is?

Stel je voor wat dit doet als je dus nieuwe musici werft en een nieuwe chef-dirigent zoekt. Zouden jonge talentvolle dirigenten en musici dan kiezen voor Rotterdam? Sterker nog… Wat zou er gebeuren als je op dat vlak als orkest het voorbeeld bent voor de stad Rotterdam? Ik zie de affiche al voor me:

RotterdamWat een waarde levert dat op, naast de excellente en ontroerende concerten die we spelen in de Doelen. Ik vermoed dat er bedrijven en instellingen zijn die zich daarmee verbonden voelen. Erasmus Universiteit, de haven. En als je dan gaat ondernemen en als orkest eigendom neemt over talentontwikkeling. Wow! Het Rotterdams Philharmonisch als boegbeeld van de stad als het gaat om talentontwikkeling. Niet alleen als musici, maar vooral ook vanuit maatschappelijk oogpunt. Wat een mogelijkheden zou je alleen daarop kunnen generen! En dat is dan nog maar één “waarom”. Laat ons los en we bedenken er nog een paar. Misschien zie ik het te paradijselijk of heb ik last van de zon. Maar niettemin: geniet van de zon, doe je ogen mooi ver open zodat het licht er in kan. Je zou zomaar eens verlicht kunnen worden.