Andre Heuvelman als Innovator

Om ons heen verandert de wereld snel. Wat gisteren nieuw was, is vandaag alweer anders. Jongeren bouwen immense online platformen, ze hebben een andere manier van werken. Eerst een platform en dan een product. Ze hebben andere drivers. Niet meer financieel, maar op zingeving: ze willen het verschil maken. Ze willen niet leveren, maar bijdragen. Innovator Andre is voortdurend gefascineerd door innovatie: hoe maak je je organisatie of bedrijf, product of dienst duurzaam? Duurzaamheid en innovatie: Andre’s fascinatie in twee woorden.

Wat doet een goede innovator?

Verpakt een goede innovator bestaande producten anders, of bedenkt hij nieuwe producten? Of betekent innovatie juist kijken naar de waarden waarom je bestaat? Daarop te reflecteren is wellicht de sleutel is tot innovatie. Het herwaarderen van de drive en van het waarom. Innovatie is niets meer of minder dan ruimte maken voor mensen en dingen in de organisatie. Die ruimte zorgt ervoor dat nieuwe waarden worden ontdekt. Waarden die hun oorsprong hebben achter de producten of diensten die nu worden aangeboden.

We vertellen vaak in onze communicatie en marketing hoe goed we ergens in zijn. Soms veel beter dan onze concurrentie, terwijl onze klanten die marketing al ver voorbij lijken te zijn. Ze gaan ervan uit dat iedereen het beste product heeft. Om die klant te bedienen is er iets anders nodig. Het is belangrijk om eigenaarschap creëren waardoor klanten zich aansluiten bij jouw merk, omdat ze zich ermee verbonden voelen. Daarin zit de kern van de innovatie: je verbonden voelen met je product, zowel binnen de organisatie als daarbuiten.

Activiteiten als innovator

Andre’s bijdrage als innovator zit vooral in het aanjagen en verbinden die verandering. Dit doet hij op dit moment bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, een orkest dat gewend is om de artistieke waarde voorop te zetten. Andre is zelf ook onderdeel van het Philharmonisch orkest als trompettist

Als de zaal met 2000 mensen vol zit, denkt het orkest dat dit publiek komt om die prachtige Beethoven te horen. Maar zit de zaal bijvoorbeeld niet vol met 400 mensen met chronische pijn (20% van de Europese bevolking lijdt hieraan), en komen ze dus om tijdens het concert even 2 uur geen pijn hebben? Met dat besef heb je ineens een andere waarde te pakken. Een ander – innoverend – business model. En een andere drive, terwijl je hetzelfde blijft doen.

Waar je struikelt, ligt de schat begraven. Laten we ons eens voorstellen dat je werkelijk weet van onze klant, markt, medewerkers, collega, gezin en ga zo maar door. Dat we meer naar de waardes gaan kijken, dat we meer kijken naar ontvangen dan naar zenden. Dan gaan we bijdragen in plaats van leveren. Dan heb je het echt over innovatie.

Leer Andre kennen als innovator

Zelf meemaken wat Andre kan bijdragen als innovator? Neem dan vandaag nog contact op met Andre.

 

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On LinkedinVisit Us On Google PlusVisit Us On Youtube